Η ανάγκη διευκρίνισης της «καθαρής» Εθνικής μας θέσης για το μείζον αυτό ζήτημα.
Από «αινιγματικές» έως ευθέως αντιφατικές εμφανίζονται οι θέσεις του κορυφαίου βρετανικού περιοδικού Economist στην ετήσια έκδοσή του για τις προβλέψεις της νέας χρονιάς (2025), σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο επιστροφής στην Ελλάδα των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο.
Και αυτό διότι από τη μια πλευρά ο Economist εκθέτει με σαφήνεια και αντικειμενικότητα τη δεινή θέση, στην οποία έχει περιέλθει πλέον το Βρετανικό Μουσείο, όχι μόνο διεθνώς αλλά και στην ίδια την Μεγάλη Βρετανία, λόγω της πάγιας και παντελώς αναιτιολόγητης άρνησής του να συζητήσει ανοιχτά την μόνη, νομικώς και πολιτικώς αποδεκτή, λύση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Την επιστροφή τους, κατά κυριότητα, στην Ελλάδα, χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Με απλές λέξεις ο Economist «ομολογεί» ότι στην προκείμενη περίπτωση το Βρετανικό Μουσείο έχει, σε πολύ μεγάλο βαθμό, απομονωθεί και διεθνώς αλλά ακόμη και στην κοινή γνώμη της Μεγάλης Βρετανίας.
Τα πράγματα όμως περιπλέκονται όταν ο Economist ενώ αρχικώς περιγράφει την πάγια θέση της Ελλάδας ότι διεκδικεί, όπως ήδη σημειώθηκε, τα Γλυπτά του Παρθενώνα κατά πλήρη κυριότητα και χωρίς «αστερίσκους», στην συνέχεια αποδίδει στην Ελληνική πλευρά την αποδοχή της άποψης ότι, δήθεν, «κάποιου είδους ανταλλαγή (αρχαιοτήτων) παραμένει η πιο ρεαλιστική έκβαση»!
Μεταξύ μας, φταίει εν πολλοίς και η Ελληνική Κυβέρνηση για την δημιουργία τέτοιων εντυπώσεων, λόγω επανειλημμένων παλινωδιών του ίδιου του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη –τον Σεπτέμβριο του 2019 είχε μιλήσει ανοιχτά για την λύση ενός είδους δανείου- και της ΥΠΠΟ Λίνας Μενδώνη. Η οποία ναι μεν δεν έχει υιοθετήσει προσωπικώς μια τέτοια επικίνδυνη θέση, πλην όμως δεν έχει καταδικάσει ευθέως ανάλογες, αστήρικτες, δηλώσεις παραγόντων σε εκδηλώσεις του ίδιου του Υπουργείου της. Π.χ. δεν «αποκήρυξε», κάθε άλλο, την θέση του ομότιμου καθηγητή Ν. Αλιβιζάτου για την «λύση» της «παρακαταθήκης» η οποία, όπως είχαμε πριν λίγο καιρό αμέσως επισημάνει –και ουδείς τόλμησε τότε να μας διαψεύσει- είναι εξ ορισμού απορριπτέα αφού, έστω και εμμέσως αλλά πάντως σαφώς, οδηγεί στην αναγνώριση από την Ελληνική πλευρά της υπέρ του Βρετανικού Μουσείου «κυριότητας» των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Επιμένουμε λοιπόν ότι ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης και η ΥΠΠΟ Λίνα Μενδώνη οφείλουν, με καθαρό τρόπο και δίχως υπεκφυγές, να επισημάνουν urbi et orbi και πρωτίστως στο Βρετανικό Μουσείο ότι:
-Πρώτον, το Βρετανικό Μουσείο κατέχει καταφανώς παράνομα τα Γλυπτά του Παρθενώνα, διότι αυτά είναι προϊόν κλοπής και πολιτισμικής «τυμβωρυχίας» από τον Λόρδο Έλγιν. Και όσο έχει στην κατοχή του τα Γλυπτά του Παρθενώνα το Βρετανικό Μουσείο, το θέλει ή δεν το θέλει, συμπεριφέρεται, κατά κάποιο τρόπο, ως «κλεπταποδόχος» των προϊόντων κλοπής του Λόρδου Έλγιν.
-Και, δεύτερον, η θέση της Ελλάδας είναι ξεκάθαρη: Ουδέποτε πρόκειται να συζητήσει, και πολύ περισσότερο να δεχθεί, μια λύση η οποία είτε με την μορφή «δανεισμού», είτε με την μορφή «παρακαταθήκης» ή με οποιαδήποτε άλλη νομική μεθόδευση οδηγεί στην, έστω και έμμεση, αναγνώριση κυριότητας του Βρετανικού Μουσείου επί των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Και ακόμη τούτο: Όσο η Ελληνική Κυβέρνηση δεν παίρνει μια τέτοια καθαρή θέση και δεν το «κόβει στεγνά» στο Βρετανικό Μουσείο, αρνούμενη ρητώς και ευθέως κάθε συζήτηση με αυτό πάνω σε οποιαδήποτε άλλη βάση, τόσο το Βρετανικό Μουσείο θα «κερδίζει χρόνο». Αλλά και άλλο τόσο θα γίνεται «γκρίζα» και η πραγματική πρόθεση της Ελληνικής πλευράς να διεκδικήσει, με θάρρος και παρρησία, τα Γλυπτά του Παρθενώνα κατά πλήρη κυριότητα και με αντίστοιχη συνακόλουθη αναγνώριση, εκ μέρους του Βρετανικού Μουσείου, του πολιτιστικού εγκλήματος και ανοσιουργήματος του Λόρδου Έλγιν.
Αυτό το δημοσιογραφικό «μετερίζι» θα είναι πάντα εδώ, σε «εγρήγορση», για να θυμίζει και να στηρίζει την προαναφερόμενη Εθνική, με την κυριολεκτική έννοια, θέση για την κατά κυριότητα επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην «κοιτίδα» τους, στο Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο ανεγέρθηκε ακριβώς για τον σκοπό αυτό. Να θυμόμαστε ότι ένα από τα πρώτα «επιχειρήματα» του Βρετανικού Μουσείου για την άρνησή του να επιστρέψει στην Ελλάδα τα Γλυπτά του Παρθενώνα ήταν και «η έλλειψη κατάλληλου χώρου για την στέγασή τους και την προβολή τους διεθνώς»!!
(Ο Βασίλης Σκουρής είναι δημοσιογράφος)
from Όλες Οι Ειδήσεις - Dnews https://ift.tt/gXDq1G5
via IFTTT