Ψήφισμα Περιφερειακού Συμβουλίου Στερεάς Ελλάδας για τη μη υποβάθμιση σχολικών μονάδων


Το Περιφερειακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας κατά τη 18η τακτική συνεδρίαση και κατόπιν αιτήματος του Περιφερειακού Συμβούλου Εύβοιας, της παράταξης «Ενωτική Περιφερειακή Κίνηση» Ιωάννη Αλεξίου, συζήτησε εκτενώς και με τη συμμετοχή εμπλεκόμενων φορέων (συλλόγων εκπαιδευτικών κλπ.) ζητήματα που προέκυψαν σχετικά με τη λειτουργία σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχολικό έτος 2024 - 2025.

Ακολούθως, προχώρησε ομόφωνα στην έκδοση ψηφίσματος με το οποίο:

  Εκφράζει τη διαμαρτυρία του για την υποβάθμιση σχολικών μονάδων της Στερεάς Ελλάδας.

  Διεκδικεί στρατηγική αλλαγή πλαισίου για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την αντιμετώπιση του δημογραφικού ζητήματος.

Αναλυτικά, το Περιφερειακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας:

       Αναγνωρίζει τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια για την αύξηση του αριθμού των μονίμων εκπαιδευτικών και τη μείωση των εκπαιδευτικών κενών σε σχολικές μονάδες της Στερεάς Ελλάδας.

       Διαπιστώνει τα σημαντικά προβλήματα και την εύλογη ανησυχία που δημιουργήθηκε σε τοπικές κοινωνίες εξαιτίας:

- υποβαθμίσεων σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης,

- μη λειτουργίας Κατευθύνσεων στα Ολιγομελή τμήματα τάξεων Β´ και Γ´ Γενικών Λυκείων,

- μη λειτουργίας Τομέων σε Επαγγελματικά Λύκεια.

       Αναγνωρίζει επίσης ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες εφαρμόζουν τον κανόνα που βασίζεται στον ελάχιστο αριθμό παιδιών για τη δημιουργία τάξης, και δεν υπάρχουν δείγματα ότι παρακάμπτεται ο κανόνας σε βάρος των τάξεων. Αντιθέτως, σε ορισμένες οριακές περιπτώσεις, οι υπηρεσίες τον υπερβαίνουν προς τη θετική κατεύθυνση για τη διατήρηση των τάξεων.

       Επισημαίνει ότι η ύπαρξη λειτουργικών σχολικών μονάδων είναι βασικό κριτήριο για την επιλογή να δημιουργήσουν ή να διατηρήσουν οικογένειες στα χωριά, και παράλληλα η κατανομή εκπαιδευτικών.

Ως εκ τούτου, οι πολιτικές σχετικά με τις σχολικές μονάδες θα πρέπει να λειτουργούν, παράλληλα με την εκπαιδευτική τους διάσταση, και ως εργαλεία δημογραφικής θωράκισης ενάντια στην ερημοποίηση της Ελληνικής επαρχίας.

Με βάση τα ανωτέρω, το Περιφερειακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας διεκδικεί -με γνώμονα πάντα την πρόσβαση των παιδιών στην εκπαίδευση με αξιοπρεπείς και ισότιμες συνθήκες- τα ακόλουθα:

  • Περαιτέρω ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού, ιδιαίτερα σε σχολεία μικρότερων χωριών, ως εργαλείο δημογραφικής θωράκισης ενάντια στην υποβάθμιση και ερημοποίηση της υπαίθρου.

  • Αλλαγή κριτηρίων για τη δημιουργία τάξης και συγκεκριμένα:

- Μείωση του ελάχιστου αριθμού μαθητών.

- Διάκριση μεταξύ χωριών και αστικών κέντρων.

- Συναξιολόγηση και του αριθμού προσδοκώμενων μαθητών σε επόμενα έτη.

  • Εξέταση στα προς πιθανή υποβάθμιση σχολεία και της χιλιομετρικής απόστασης τους από την εγγύτερη πολυθέσια σχολική μονάδα.

  • Σε περιπτώσεις μονοθέσιων, όπου φοιτούν παιδιά με διαφορά ηλικίας μεγαλύτερη ή ίση των 3 ετών (πχ. 7 και 10 ετών), αυτομάτως να λειτουργεί το σχολείο ως διθέσιο. 

  • Λειτουργία ενός τουλάχιστον 6-θέσιου δημοτικού σχολείου σε κάθε Δημοτική Ενότητα (πρώην Καποδιστριακό Δήμο).

Προτείνονται ως άμεσες ενέργειες, οι εξής:

  • Επανέγκριση όσων κατευθύνσεων καταργήθηκαν σε ολιγομελή τμήματα Β΄ - Γ΄ τάξης Γενικών Λυκείων και όσων Τομέων καταργήθηκαν σε ΕΠΑΛ.

  • Επαναφορά των σχολικών μονάδων τουλάχιστον στο μέχρι το προηγούμενο σχολικό έτος μέγεθός τους, ανεξαρτήτως κάλυψης ή μη του αριθμητικού κριτηρίου.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας αποφασίζει την κοινοποίηση του ψηφίσματος στο αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας, όπως επίσης και στην Ένωση Περιφερειών Ελλάδας.

Το παρόν ψήφισμα υπογράφει ο Φάνης Σπανός, Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, επικεφαλής της παράταξης: «Επιμένουμε στην καρδιά της Ελλάδας».

Δημοσίευση σχολίου

To kaliterilamia.gr σέβεται το δικαίωμα όλων των χρηστών να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους ωστόσο διατηρεί το δικαίωμα, να μην δημοσιεύει συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια. Έτσι όποια σχόλια, περιέχουν ακατάλληλα προς το κοινό χαρακτηριστικά θα αποσύρονται από τον ιστότοπο.

Νεότερη Παλαιότερη