[ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ 1966 Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 1995] Ιστορικό θα μείνει το 1966 για την πορεία του θεσμού του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, για έναν σημαντικό αριθμό καλλιτεχνικών ταινιών που διαγωνίζονται και για τη θύελλα των αντιδράσεων που προκαλούν τα βραβεία από μια κριτική επιτροπή ιδανική σε σύνθεση (μεταξύ των μελών ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Γιάννης Τοαρούχης, η Έλλη Λαμπέτη, ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, ο Γρηγόρης Γρηγορίου...). Κατ’ αρχάς, εφαρμόζεται για πρώτη φορά νέος κανονισμός, σύμφωνα με τον οποίο η έως τότε Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου μετονομάζεται σε Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου. Χρονιά με καλές ταινίες, ανατροπές και εκπλήξεις. Οι «Ξεχασμένοι ήρωες» του Τζέιμς Πάρις ανοίγουν το 7ο Φεστιβάλ με επεισοδιακό τρόπο: μπάντα που παιανίζει, παρατεταγμένη διμοιρία στρατιωτών, ως και ένα πακέτο τσιγάρα βρήκαν οι θεατές στη θέση τους μετά την προβολή. Ακολουθούν δεξιώσεις, χοροί και τραγούδια. Την επόμενη μέρα προβάλλεται η μικρού μήκους «Τζίμης ο Τίγρης» του Παντελή Βούλγαρη, μια από τις πιο ολοκληρωμένες και κλασικές πλέον παραγωγές μικρής διάρκειας. Ακολουθούν τέσσερις μεγάλου μήκους καθεμιά από τις οποίες με τον τρόπο της έχει θέση στην ανθολογία του ελληνικού κινηματογράφου: «Λάμψη στα μάτια» του Πάνου Γλυκοφρύδη με θέμα την ελληνική αντίσταση στην Κατοχή (τρία βραβεία: σεναρίου, ανδρικού ρόλου στον Γ. Φούντα και μουσικής στον Χρ. Λεοντή), «Πρόσωπο με πρόσωπο» του Ροβήρου Μανθούλη (2, Κώστας Μεσσάρης, Ελένη Σταυροπούλου),
κοινωνική σάτιρα από τις πιο εύσιοχες του νέου ελληνικού κινηματογράφου, «Εκδρομή» του Τάκη Κανελλόπουλου (1, δύναμη, ποίηση, ομορφιά - βραβείο φωτογραφίας στον Συράκο Δανάλη),
«Μέχρι το πλοίο» του Αλέξη Δαμιανού (3, απέσπασε τιμητική διάκριση)
που πραγματεύεται την κάθοδο προς τη θάλασσα του μετανάσιη, αιώνιο σύμβολο φυγής. Και η έκπληξη: καλύτερη ταινία αναδείχθηκαν οι «Ξεχασμένοι ήρωες» μέσα σε κύμα αποδοκιμασιών. Το βραβείο γυναικείου ρόλου δόθηκε στη Βούλα Ζουμπουλάκη για το «Σύντομο διάλειμμα» του Ντίνου Κατσουρίδη. Εκτός φεστιβάλ, τώρα, στη μάχη των αιθουσών. Από τις 118 ταινίες που προβάλλονται συνολικά το 1966, πρώτη στον κατάλογο είναι «Η κόρη μου η σοσιαλίστρια» του Αλ. Σακελλάριου με την Αλίκη Βουγιουκλάκη (659.671 εισιτήρια).
from anemourion https://ift.tt/2VmIv3c
via IFTTT