H περιγραφή του μολυβδοβούλλου έχει ως εξής:
Συμεών Μεταφραστής, Μάγιστρος και Λογοθέτης του Δρόμου, χρον. 975/990.
Βάρος: 11,03 γρ., διάμετρος: 3,07 εκ.
Εμπρόσθια όψη
Σύμπλεγμα δύο σταυρών, του «Αγίου Ανδρέα» και του ελληνικού, οι οποίοι δημιουργούν οκτώ ίσα διάχωρα ανάμεσα στα οποία αναπτύσσεται η επιγραφή επίκλησης: Κύριε βοήθει τω σω δούλω. Κάθε κεραία των σταυρών απολήγει σε σταγόνα.
Οπίσθια όψη
Σε πεντάστιχη επιγραφή η ταυτότητα του κατόχου: Συμεών μαγίστρω και λογοθέτη του δρόμου.
Η εξιστόρηση της ανεύρεσης από τον ίδιο τον ερευνητή
Το εύρημα στη Λαμία στις 29 Δεκ 2015
Μια χειμωνιάτικη μέρα, ηλιόλουστη ήταν ότι πρέπει για την εξόρμηση μου με τον νέο ανιχνευτή μετάλλων XP DEUS 3.2!
Ήταν όλα έτοιμα. Ξεκίνησα να ερευνώ σε μια προγραμματισμένη περιοχή όχι μακριά από τη πόλη μου τη Λαμία. (αναφέρω προγραμματισμένη καθώς ήταν σύμφωνα με την άδεια χρήσης ανιχνευτή μετάλλων που μου είχε χορηγηθεί από το Υπ. Πολιτισμού) Η περιοχή έχει φήμη μεγάλης δραστηριότητας από τον πόλεμο του 1940 αλλά και μετέπειτα εμφυλίου. Σκοπός της εξορμήσεως; ήταν να μάθω το χειρισμό του νέου ανιχνευτή μετάλλων XP DEUS καθώς πιστεύω πως οι καλύτερες δοκιμές για σχολείο είναι το βουνό. Η περιοχή είναι περίπου 6 με 7 χιλιόμετρα μετά την Ιστορική γέφυρα του Γοργοποτάμου. Η διαδρομή διήρκεσε περίπου 30 λεπτά. Έφτασα επιτέλους. Αφού επέλεξα ένα σημείο εντελώς τυχαία παρατηρώντας μόνο κάποια χαρακτηριστικά και σταθερά σημεία άρχιζα να ετοιμάζω τον ανιχνευτή γεμάτος χαρά διότι αν θυμάμαι ήταν από τις πρώτες μου εξορμήσεις. Επέλεξα το πρόγραμμα «11 ΚΙΝΗΣΗ» το οποίο είχε προγραμματίσει ο αντιπρόσωπος και φίλος Ιωάννης Κυρίτσης και ξεκίνησα.
Η θέα της κοιλάδας του Σπερχειού από το πεδίο έρευνας του ανιχνευτή μετάλλων.
Τα πρώτα “μπιτ-μπιτ” δεν άργησαν να έρθουν. Προσπαθούσα να καταλάβω τη ταυτότητα του στόχου από τις ενδείξεις στην οθόνη του XP DEUS, και εν μέρει οπό της οδηγίες που είχα από τον Ιωάννη. Έτσι είχα κάποια εικόνα του στόχου όμως όχι εμπειρία στην έρευνα και αποκωδικοποίηση των σημάτων. Σαν αρχάριος έπρεπε να βεβαιωθώ για το κάθε χτύπημα σκάβοντας τα πάντα, για εκμάθηση. Κεντράρισα τον πρώτο στόχο. Δε μου φαινόταν βαθύς και χρησιμοποίησα ένα μαχαίρι. Αμέσως βγήκε στην επιφάνεια ένας κάλυκας χρησιμοποιημένος, πιθανόν της εποχής του 1940. Ήταν το πρώτο εύρημα και έπρεπε να το κρατήσω, Συνεχίζοντας ανακάλυπτα διάφορους στόχους. Όχι κάτι ιδιαίτερο. Κουτάκια από κονσέρβες, αλουμινόχαρτα κτλ. Η ώρα περνούσε ενώ μάθαινα τη λειτουργία του μηχανήματος και σε ποιους αριθμούς αναγνωρίζει το κάθε στόχο, πχ. το αλουμινόχαρτο. Εκεί οι τιμές έπαιζαν στην οθόνη συνέχεια χαμηλά 30-35. Τα σιδερένια αντικείμενα εύκολα διευκρινίζονται από τον μπάσο ήχο και την τιμή 8-9-10. Παρά ταύτα συνέχιζα να τους βγάζω τους περισσότερους στόχους, μόνο και μόνο για επιβεβαίωση.
Έλεγχος αριθμού στόχου στο τηλεχειριστήριο του ασύρματου ανιχνευτή XP DEUS
Κόντευε πια μεσημέρι. Είδα ένα κομμάτι πλατώματος. Ας κοιτάξω και εκεί και φεύγω. Όντως μετά από λίγο άκουσα ένα διαφορετικό ήχο αλλά είδα και τις τιμές του τηλεχειριστηρίου στο XP DEUS που έπαιζαν σταθερά. Σκάλισα ελαφρά με το πόδι και έβαλα ξανά τον δίσκο. Διαπίστωσα ότι είχε μετακινηθεί. Μάλλον είναι επιφανειακός ο στόχος. Ψάχνω με το χέρι μου και αμέσως εντόπισα ένα αρχαίο χάλκινο νόμισμα. Εκεί ένιωσα ότι βρήκα κάποιον θησαυρό. Η χαρά απερίγραπτη. Καθάρισα όπως μπορούσα το εύρημα από τα χώματα και διαπίστωσα ότι ήταν βυζαντινής περιόδου. Το ηθικό μου στα ύψη. Θα συνεχίσω την έρευνα λέω από μέσα μου μέχρι την ώρα που μου είναι επιτρεπτό βάση της αδείας μου.
Ο Γιώργος επί το έργον!
Πράγματι. Συνέχισα να ερευνώ και όχι μόνο αυτό, αλλά είχα βγάλει κι αλλά 4-5 νομίσματα παρόμοια. Δεν άργησε να έρθει ο επόμενος στόχος. Άντε να βγάλω και το τελευταίο στόχο και έφυγα σκέφθηκα. Σημειώνω ότι στα προηγούμενα νομίσματα οι τιμές που έπαιζαν στη μονάδα ήταν 72-75 σταθερά, εκτός από ένα που έπαιζε 95-96 και ήταν λίγο μεγαλύτερο από τα άλλα. Σ ’αυτό το στόχο πλέον είχα κάποιες τιμές που δεν είχα ξανά δει. Ο στόχος αν θυμάμαι καλά είχε τις τιμές 85-88. Είχα την απορία τι να είναι. Βγάζω το μαχαίρι και άρχισα να σκαλίζω. Κάποια στιγμή όταν εντόπισα τον στόχο και τον καθάρισα έμοιαζε με νόμισμα. Σαν τα προηγούμενα αλλά το κράμα του ήταν από μολύβι. Είδα ότι είχε κάποια γράμματα επάνω. Λέω από μέσα μου. Κάποιο νόμισμα θα είναι και πιθανόν βυζαντινό, διότι αναγνώρισα εύκολα την λατινική γραφή. Σαν κράμα μετάλλου δε με ενθουσίασε. Μάλλον δεν αξίζει τίποτα, σκέφθηκα. Από μολύβι είναι. Και το πέταξα σχεδόν στο ίδιο σημείο…
Το ακριβές σημείο της ανακάλυψης
Έλεγχος στο σημείο της ανακάλυψης
Την επόμενη μέρα ξανά λοιπόν για εξόρμηση και στο ίδιο σημείο. Χωρίς να έχω στο μυαλό μου τα λόγια της αρχαιολόγου εντόπισα πάλι ένα στόχο. Εδώ είμαστε. Αρκετά επιφανειακό πρέπει να ήταν. Κεντράρω με το μηχάνημα και άρχισα να σκαλίζω με το μαχαίρι. Τίποτα. Μάλλον θα είναι πάνω-πάνω είπα. Όντως. Ήταν το ίδιο μολύβδινο νόμισμα που είχα πετάξει τη προηγούμενη μέρα. Μετά από αρκετή ώρα και ενώ είχα βγάλει 2 χάλκινα νομίσματα επέστρεψα στην αρχαιολογία για τη παράδοση μαζί και με το μολύβδινο νόμισμα. Κατά τη παραλαβή από την αρχαιολόγο είδα ότι είχε μια συμπεριφορά σαστισμένη. Το κοίταζε και αντέγραψε τα γράμματα που είχε στην μια όψη. Έφυγε και πήγε σε ένα άλλο γραφείο και επέστρεψε μετά από 10 λεπτά. Περίεργος εγώ όπως πάντα ρώτησα τι συμβαίνει. Μου απάντησε:
Σφραγίδα με Βούλα έχεις ακούσει ποτέ? Αυτό είναι, και μάλλον κάποιου αξιωματούχου. Θα ενημερωθείς όταν γίνει ταύτιση από το Επιγραφικό Νομισματικό Μουσείο.
Κι έτσι έγινε. Τα υπόλοιπα είναι γνωστά, το εύρημα μου αναγνωρίστηκε ως η προσωπική σφραγίδα του Αγίου Συμεών. Παρακάτω παραθέτω την περιγραφή του μολυβδόβουλου, από την ιστορικό-νομισματολόγο Γιόρκα Νικολάου, το οποίο πλέον αποτελεί μόνιμη προσθήκη του Νομισματικού Μουσείου.
η παρουσίαση του ευρήματος απο το Επιγραφικό Μουσείο: http://www.nummus.gr/ht/pdf/NewsLetter12IOUL16.pdf
Τελειώνοντας. Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά το φίλο και αντιπρόσωπο του XP DEUS, Ιωάννη Κυρίτση για την ανάρτησή της Ιστορίας εύρεσης της σφραγίδας του Αγίου Συμεών Μεταφραστή, όπως επίσης και τον Garry υπεύθυνο δημοσίων σχέσεων του κατασκευαστή XP DEUS στη Γαλλία για την ανάρτησή του στη σελίδα του.
Όσιος Συμεών ο Μεταφραστής - Βιογραφία
Πατρίδα του Οσίου Συμεών ήταν η Κωνσταντινούπολη και έζησε στα χρόνια του Βασιλιά Λέοντα του Σοφού (886 - 912 μ.Χ.). Νεότερη όμως εκδοχή (του 1931 μ.Χ.), λέει ότι ο Συμεών έζησε στα χρόνια του Δούκα Παραπινάκη (1071 - 1078 μ.Χ.), που μάλλον είναι και η επικρατέστερη. Προηγούμενα ονομαζόταν Νικήτας Παφλαγών και λόγω της μεγάλης του αρετής και σοφίας πήρε το αξίωμα του Μαγίστρου και Λογοθέτου.
Το κυριότερο έργο του, ήταν η εκκαθάριση των αρχαίων αγιολογικών υπομνημάτων και η παράστασή τους σε ομαλότερο ύφος. Απ' αυτό λένε, ότι πήρε την ονομασία Μεταφραστής, που μάλλον δεν φαίνεται και τόσο πιθανό. Ίσως να ήταν μεταφραστής ξενόγλωσσων εγγράφων στην ελληνική γλώσσα και το αντίθετο.
Μερικοί νομίζουν, ότι στο τέλος της ζωής του έγινε μοναχός, αλλά ο φίλος του Ψελλός, που έγραψε εγκώμιο και Ακολουθία σ' αυτόν, δεν υπαινίσσεται κάτι τέτοιο. Έζησε οσιακά και έγραψε πολλά για την Εκκλησία. Απεβίωσε ειρηνικά και η μνήμη του αναφέρεται μόνο στον Συναξαριστή του Αγίου Νικόδημου του Αγιορείτη ο οποίος γράφει:
«Oύτος ο Όσιος Συμεών πατρίδα είχε την Kωνσταντινούπολιν, ήτον δε κατά τους χρόνους του ευσεβεστάτου βασιλέως Λέοντος του Σοφού εν έτει ωπϛ΄ [886] ( Oυκ ορθώς δε γράφεται εις τον Nέον Παράδεισον, ότι ήτον εις τον καιρόν Λέοντος του Mεγάλου.). Διά δε την αρετήν αυτού και σοφίαν, ανέβη εις το αξίωμα του μαγίστρου και λογοθέτου, και είχε πολλήν τιμήν κοντά εις τον βασιλέα. Όταν δε επήγαν εις την Kρήτην οι Άραβες με αρμάδα, και εκούρσευον διάφορα χωρία και κάστρα, τότε ο βασιλεύς εψήφισεν άρχοντα τον μέγαν εκείνον και στρατηγικώτατον Hμέρειον. Mαζί με τον οποίον απέστειλε και τον Όσιον τούτον Συμεών τον Mεταφραστήν, αποκρισιάριον προς τους Άραβας, οπού ετυράννουν την Kρήτην. Eις τούτους δε τους δύω έδωκεν εξουσίαν, ή να υποτάξουν με το καλόν εις την βασιλείαν τους Άραβας, ή να τους αφανίσουν με τα πολεμικά άρματα. Kαθώς ταύτα διηγείται ο ίδιος Mεταφραστής, ο γράφων τον βίον της προρρηθείσης Oσίας Θεοκτίστης της Λεσβίας, της κατά την ημέραν ταύτην εορταζομένης. Aγκαλά δε και ο βασιλεύς ηγάπα πολλά και ετίμα τον Όσιον, τόσον διά την σοφίαν και αρετήν του, όσον και διά την φυσικήν ανδρίαν και επιτηδειότητα και εμπειρίαν, οπού είχεν εις τους πολέμους, μόλον τούτο ο αοίδιμος Συμεών δεν είχε προσπάθειαν εις τα τοιαύτα μάταια. Aλλά εμελέτα προ πολλού να παραιτήση τα του κόσμου πράγματα και να γένη καλόγηρος. Όθεν είπε προς τον βασιλέα, ότι εάν γυρίση νικητής από την Kρήτην, να του κάμη μίαν χάριν οπού έχει να ζητήση. O δε βασιλεύς υπεσχέθη, ότι αναμφιβόλως μέλλει να πληρώση το ζήτημά του. Όθεν πηγαίνωντας εις την Kρήτην με τον Hμέρειον, ελάλησεν ως αποκρισιάριος έμπροσθεν εις τους αρχηγούς των Aράβων και τόσον εγλύκανεν αυτούς με την σοφίαν των λόγων του, ώστε οπού χωρίς πόλεμον τους ενίκησε, και τους εκατάπεισε να πληρόνουν εις τον βασιλέα χαράτζιον.
Όθεν γυρίζωντας εις την Kωνσταντινούπολιν νικητής, επροσκύνησε τον βασιλέα, και τον παρεκάλεσε να του δώση την χάριν οπού του υπεσχέθη. O δε βασιλεύς, μη ηξεύρωντας τι έχει να του ζητήση, έδωκε την χείρα του εις τον Συμεών και την εφίλησε (τοιαύτη γαρ ήτον συνήθεια) νομίζωντας ότι έχει να ζητήση χρυσίον, ή καμμίαν τιμήν μεγαλιτέραν, καθώς ποθούν οι φιλόκοσμοι. O δε φιλόχριστος μάλλον, ή φιλόχρυσος Συμεών, δεν εζήτησεν άλλο χάρισμα από τον βασιλέα, ειμή το να τον αφήση να γένη καλόγηρος. Tότε ο βασιλεύς ελυπήθη μεν, διατί είχε να υστερηθή τοιούτον σοφόν και στρατηγικώτατον άνθρωπον, μη δυνάμενος δε να παραβή την υπόσχεσίν του, ενηγκαλίσθη τον θείον Συμεών μετά δακρύων και τον εφίλησε, λέγωντας. Ύπαγε, τέκνον, εις το έλεος του Θεού. Tον οποίον παρακάλει και διά τας εδικάς μου αμαρτίας.
Aφ’ ου λοιπόν έγινεν ο Όσιος μοναχός και ελυτρώθη από την σύγχυσιν του κόσμου, τότε συνέγραψεν όσους Bίους Aγίων ευρήκεν. Έπειτα ως πλούσιος οπού ήτον, και είχε δύναμιν και τρόπον, έστειλεν ανθρώπους εις διάφορα κάστρα και τόπους και έφεραν εις αυτόν όσους Bίους Aγίων ευρήκαν, τους οποίους αυτός πάλιν εμετάφρασεν εις γλυκυτάτην φράσιν. Όθεν εκ της αιτίας ταύτης επωνομάσθη Mεταφραστής. Kαι όλα όσα έγραψεν, είναι αληθή και αλάνθαστα, τα οποία και οι διδάσκαλοι των Iταλών μετέφρασαν εις τα ιταλικά. Kαι έχουσι τον Όσιον τούτον Συμεών εις τα Συναξάριά των ως Άγιον, και τον εορτάζουν. Eπειδή και εκοπίασε τόσον διά τον Kύριον, και διά τους Aγίους του. Γράφει δε και ο Δοσίθεος (σελ. 703 της Δωδεκαβίβλου), ότι όταν εκοιμήθη ο Όσιος ούτος Συμεών, εγκωμίασεν αυτόν ο σοφός εκείνος Mιχαήλ ο Ψελλός (Περί του Aγίου Συμεών τούτου γράφει ο Mελέτιος, ότι ήτον επ’ αρετή διαβεβοημένος. Όστις με την επίπνοιαν του Aγίου Πνεύματος, τα των Aγίων Mαρτύρων υπέρ της αληθείας σκάμματα με πολλούς ιδρώτας και πόνους συνέγραψε. Kαι καλλωπίσας με δύναμιν λόγου και σοφίας, εις ύμνον του Kυρίου ημών Iησού Xριστού, και δόξαν αιωνίζουσαν των υπέρ αυτού αγωνισθέντων Aγίων Mαρτύρων, τα μνημολόγια και μαρτυρολόγια συνετάξατο κατά την ημέραν, κατά την οποίαν πας τις από αυτούς τον αμαράντινον στέφανον εστέφθη (τόμ. β΄, σελ. 297). Περί τούτου γράφει και ο Bελαρμίνος, Περί εκκλησιαστικών συγγραφέων. Kαι ο Bαρώνιος εις το Xρονικόν).
Εορτάζει στις 9 Νοεμβρίου εκάστου έτους. Η εορτή είναι σταθερή.
Ὑπὲρ μεταφράσιος Ἁγίων βίων.
πηγές: anixneytes-kyritsis.gr, www.saint.gr
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΟΣ kaliterilamia.gr
ΘΕΜΑ:
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ