Στο αξιακό μας σύστημα, πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η υπεράσπιση της ανθρώπινης ζωής και η προστασία του αγαθού της δημόσιας υγείας!
Και έπεται η οικονομία.
Οι προσπάθειες της Κυβέρνησης απέναντι στην εξάπλωση του κορονοϊού και των συνεπειών της, διέπονται από αυτή την ιεράρχηση.
Μέχρι σήμερα αποδεικνύεται, σε όλα τα επίπεδα, ότι αυτές είχαν ξεκινήσει έγκαιρα, είναι καλά σχεδιασμένες και αποφασιστικές.
Στο πεδίο της οικονομίας, κινούμαστε ψύχραιμα, μεθοδικά και αποτελεσματικά.
Διαθέτουμε και υλοποιούμε σοβαρό, συνεκτικό και δυναμικό σχέδιο.
Ανακουφίζουμε εργαζόμενους και εργοδότες από το βάρος των οικονομικών τους υποχρεώσεων.
Απλώνουμε «δίχτυ προστασίας» για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Στηρίζουμε την κοινωνία και την οικονομία, με αίσθημα δικαίου, στο πλαίσιο των διαθέσιμων εγχώριων και ευρωπαϊκών πόρων.
Κατανέμουμε, με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης, το οικονομικό βάρος της υγειονομικής κρίσης, με μεγαλύτερη συμμετοχή και συμβολή του Κράτους.
Σεβόμαστε ταυτόχρονα τις τεράστιες θυσίες της ελληνικής κοινωνίας τα τελευταία χρόνια.
Γι’ αυτό εφαρμόζουμε πολιτικές ώστε να κρατήσουμε την οικονομία όρθια και ζωντανή, με το βλέμμα μας και στην επόμενη μέρα, στη μετά-κορονοϊό εποχή.
Με βάση τα νέα δεδομένα που προέκυψαν, μετά την ενσωμάτωση πρόσθετων οικονομικών στοιχείων, ανακοινώνουμε το ακόλουθο συνολικό, συνεκτικό πακέτο μέτρων για τον μήνα Απρίλιο.
1ον. Επεκτείνεται, σε πολύ περισσότερους μισθωτούς, η έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 800 ευρώ.
Συνολικά, μπορούν να την λάβουν 1,7 εκατομμύρια εργαζόμενοι, που καλύπτουν το 81% του συνόλου των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα.
Η ενίσχυση αυτή, για όσους εργαζόμενους τίθενται σε προσωρινή αναστολή εργασίας, είναι αφορολόγητη, ακατάσχετη και μη συμψηφιστέα.
Παράλληλα, καλύπτουμε τις ασφαλιστικές εισφορές τους, επί του ονομαστικού τους μισθού, για 45 ημέρες.
Στους εργαζόμενους αυτούς παρέχεται, μεταξύ άλλων, αναστολή πληρωμής βεβαιωμένων οφειλών προς την εφορία για 4 μήνες, με δυνατότητα έκπτωσης 25% εάν καταβληθούν εμπρόθεσμα.
Καλύπτονται όλοι οι μισθωτοί σε σχέση εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου, με πλήρη ή μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση.
2ον. Επεκτείνεται, σε πολύ περισσότερες επιχειρήσεις, η λήψη μέτρων για την προστασία τους και τη διαφύλαξη των θέσεων απασχόλησης.
Συνολικά, καλύπτονται, με διαφορετικά σχήματα, περίπου 800.000 επιχειρήσεις, που συνιστούν το 76% του συνόλου των νομικών προσώπων.
Οι επιχειρήσεις πλέον που εξαιρούνται είναι ελάχιστες, αφού καλύπτεται από τις ευνοϊκές προβλέψεις της Πολιτείας το 86% των κωδικών αριθμών δραστηριότητας.
Για τις περισσότερες από αυτές τις επιχειρήσεις, δηλαδή για το 99% αυτών που καλύπτουμε, προβλέπεται, μεταξύ άλλων, αναστολή καταβολής ΦΠΑ και δόσεων βεβαιωμένων οφειλών προς την εφορία.
Για τις δόσεις βεβαιωμένων οφειλών προς την εφορία μηνός Απριλίου, παρέχεται δυνατότητα έκπτωσης 25%, εάν καταβληθούν εμπρόθεσμα.
Επιπλέον, εάν οι πληρωτέες τον μήνα Απρίλιο υποχρεώσεις ΦΠΑ καταβληθούν εμπρόθεσμα, το 25% του ποσού τους συμψηφίζεται με πάσης φύσεως μελλοντικές φορολογικές οφειλές.
Τονίζεται ότι προϋπόθεση υπαγωγής στις ευνοϊκές ρυθμίσεις είναι η διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας!
Για τις επιχειρήσεις που δεν είχε προβλεφθεί η ένταξή τους σε πλαίσιο ρυθμίσεων μέχρι σήμερα, η προϋπόθεση υπαγωγής στις ευνοϊκές ρυθμίσεις για τον μήνα Απρίλιο είναι η διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, από την χρονική στιγμή ολοκλήρωσης των σημερινών ανακοινώσεών μας.
3ον. Καλύπτονται, επιπλέον, με διαφορετικά σχήματα, 700.000 ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, που συνιστούν το 75% του συνόλου.
4ον. Θεσπίζεται το χρηματοδοτικό σχήμα της «επιστρεπτέας προκαταβολής» για την περαιτέρω στήριξη μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται σε όλο το εύρος της οικονομίας και πλήττονται από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης.
Το συνολικό ύψος του χρηματοδοτικού σχήματος είναι 1 δισ. ευρώ.
Η λειτουργία του συνίσταται στην άμεση χρηματοδοτική ενίσχυση επιχειρήσεων, η οποία είναι, συνολικώς ή μερικώς, επιστρεπτέα προς το κράτος, ανάλογα και με την πορεία της επιχείρησης.
Η ενίσχυση χορηγείται προς τις επιχειρήσεις απευθείας από το κράτος, στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού συστήματος της φορολογικής διοίκησης (TAXIS).
Το ύψος της ενίσχυσης προς την κάθε επιχείρηση θα προσδιορίζεται - τυποποιημένα – με βάση τη μεταβολή της τρέχουσας κατάστασης της επιχείρησης, λαμβάνοντας υπόψη και άλλα χαρακτηριστικά της.
Οι επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν το σχήμα του Υπουργείου Οικονομικών θα πρέπει να εγγραφούν στην ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ (myBusinessSupport) κατά την περίοδο 2 έως 10 Απριλίου 2020.
Το χρηματοδοτικό σχήμα της επιστρεπτέας προκαταβολής έχει ως βασική στόχευση τη στήριξη των επιχειρήσεων, ώστε να μπορέσουν να διατηρήσουν τις θέσεις απασχόλησης.
Συνεπώς, οι επιχειρήσεις που θα αξιοποιήσουν το σχήμα, καταλαμβάνονται από τη ρήτρα μη απολύσεων, η οποία ισχύει από την χρονική στιγμή ολοκλήρωσης των σημερινών ανακοινώσεών μας.
5ον. Το Δώρο Πάσχα θα καταβληθεί στο σύνολό του.
Θα καταβληθεί από όλες τις επιχειρήσεις, προς όλους τους εργαζόμενους.
Οι επιχειρήσεις που δεν καλύπτονται από τις μέχρι σήμερα προβλέψεις της Πολιτείας, πρέπει να καταβάλουν το Δώρο Πάσχα, στις προβλεπόμενες από το νόμο προθεσμίες.
Στην περίπτωση κατά την οποία η εργασιακή σχέση των απασχολουμένων σε επιχειρήσεις τίθεται σε προσωρινή αναστολή, το ποσό του Δώρου Πάσχα που αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα αναστολής της εργασιακής σχέσης καταβάλλεται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό!
Επιπλέον, όπως έχουμε δεσμευτεί, 108.000 εργαζόμενοι στα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας της χώρας, ιατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό, οι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ, οι εργαζόμενοι στον ΕΟΔΥ, καθώς και όσοι υπηρετούν στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, θα λάβουν έκτακτη ενίσχυση!
Εκτιμούμε μέχρι τις 10 Απριλίου!
6ον. Οι τράπεζες και οι διαχειριστές δανείων, σε συνέχεια στενής συνεργασίας με τους αρμόδιους Υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, θα διευκολύνουν την πληρωμή δόσεων των ενήμερων δανείων σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις που πλήττονται από την κρίση, όπως αυτές οι κατηγορίες πολιτών παρουσιάζονται στην ολοκληρωμένη μορφή τους σήμερα.
7ον. Θα διαμορφωθούν μέτρα στήριξης προς κλάδους του πρωτογενούς τομέα που πλήττονται από την κρίση του κορονοϊού.
Για το σκοπό αυτό διατίθεται, άμεσα, από το Υπουργείο Οικονομικών προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αρχικά, ποσό ύψους 150 εκατ. ευρώ, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν και να υλοποιηθούν αυτά τα μέτρα.
Επίσης, θα αξιοποιηθούν, με την μεγαλύτερη δυνατή ευελιξία, κοινοτικοί πόροι που αφορούν το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ώστε να μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν περαιτέρω μέτρα στήριξης, και να προστεθούν στο αρχικό ποσό επιχορήγησης από το Υπουργείο Οικονομικών.
8ον. Προβλέπεται Συμπληρωματικός Κρατικός Προϋπολογισμός, με αύξηση των πιστώσεων του ειδικού λογαριασμού του Υπουργείου Οικονομικών που έχει δημιουργηθεί για την υλοποίηση μέτρων προστασίας την δημόσιας υγείας από τον κορονοϊό.
Οι σχετικές πιστώσεις αυξάνονται – είχαμε πει κατά 4 δισ. ευρώ – τελικά κατά 5 δισ. ευρώ.
Αυτό απαιτείται διότι:
- Οι αναστολές φορολογικών υποχρεώσεων ξεπερνούν τα 2,1 δισ. ευρώ.
- Οι αναστολές ασφαλιστικών υποχρεώσεων και η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών μισθωτών και ελεύθερων επαγγελματιών διαμορφώνονται στα 1,6 δισ. ευρώ
- Η έκτακτη οικονομική ενίσχυση ανέρχεται στα 1,4 δισ. ευρώ.
- Η συνολική επιβάρυνση αυτών των μέτρων ανέρχεται στα 5,1 δισ. ευρώ, μόνο για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο.
Αυτή η επιβάρυνση, μαζί με τις πρόσθετες δαπάνες για την δημόσια υγεία, την «επιστρεπτέα προκαταβολή» για την ενίσχυση της ρευστότητας επιχειρήσεων, την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, την ενίσχυση του Προϋπολογισμού για το Δώρο Πάσχα των εργαζομένων που τίθενται σε προσωρινή αναστολή της εργασιακής σχέσης τους, και την έκτακτη ενίσχυση των εργαζομένων στη δημόσια υγεία, ανέρχεται πλέον στα 6,8 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 3,5% του ΑΕΠ.
Ποσοστό πολύ υψηλότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, που σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήταν, την προηγούμενη εβδομάδα, στο 2% του ΑΕΠ.
Και αυτά τα ποσά δεν περιλαμβάνουν την ενίσχυση του παραγωγικού ιστού της οικονομίας, μέσω του ΕΣΠΑ και άλλων Ευρωπαϊκών κονδυλίων.
Και δεν γνωρίζουμε ακόμη τη διάρκεια της κρίσης.
Απαιτείται συνεπώς νηφαλιότητα, υπευθυνότητα, διορατικότητα και ρεαλισμός.
Η ζημιά στην οικονομία, βραχυπρόθεσμα, είναι σημαντική.
Θα είναι παροδική, γιατί η γενεσιουργός αιτία δεν είναι εγγενής.
Με τις κατάλληλες πολιτικές που εφαρμόζουμε και διαρκώς εμπλουτίζουμε και ενισχύουμε, επιδιώκουμε να περιορίσουμε αυτές τις δυσμενείς συνέπειες από την πανδημία του κορονοϊού.
Επιτρέψτε μου, κλείνοντας, να επαναλάβω ό,τι είχα επισημάνει κατά την πρώτη συνάντησή μας:
Η αλληλέγγυα συν-ευθύνη, απέναντι στην υγειονομική και οικονομική κρίση που αντιμετωπίζουμε, είναι ο βασικός συνδετικός κρίκος για την κοινωνική συνοχή.
Αυτό συνεπάγεται ότι κάθε ένας από εμάς αναλαμβάνει μία σοβαρή υποχρέωση.
Ο εργοδότης αναλαμβάνει την υποχρέωση της διατήρησης των θέσεων εργασίας και της εργασιακής ειρήνης.
Ο εργαζόμενος αναλαμβάνει την υποχρέωση να προσαρμοστεί στο δύσκολο εργασιακό περιβάλλον, και να επιδείξει υπομονή και αντοχή, μέχρι να ξεπεραστεί η κρίση.
Και το Κράτος κυρίως, έχει την υποχρέωση έναντι όλων, να διασφαλίζει ασφαλές περιβάλλον αντιμετώπισης των εξαιρετικά δύσκολων και έκτακτων αυτών συνθηκών.
Πρέπει, όλοι μας, να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων τους επόμενους μήνες, και να υπερβάλουμε εαυτούς.
Την κρίση θα την ξεπεράσουμε ενωμένοι!
Με το κόστος μοιρασμένο δίκαια στην κοινωνία!
Και με αλληλεγγύη!
Η ελληνική κοινωνία πρέπει να βγει και θα βγει όρθια και με συνοχή από αυτή τη μεγάλη δοκιμασία!
ΘΕΜΑ:
ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΟΛΙΤΩΝ