Jan van Scorel (1495-1562) : Ανάπαυση κατά τη φυγή στην Αίγυπτο, περ. 1519-1524. Ζωγραφική σε σανίδι, 57,8 x 74,9 έκατ. Σύμφωνα με όλες τις πιθανότητες, o Βάν Σκόρελ ζωγράφισε αυτή την Παρθένο κατά την πρώτη του παραμονή στην Ιταλία (1519-1524), ή αμέσως μετά την επιστροφή του στην Ολλανδία. O πίνακας δείχνει πολύ καθαρά με ποιόν τρόπο o καλλιτέχνης κατόρθωσε να «ανανεώσει» την ολλανδική παράδοση «εξιταλίζοντάς» την. Η απροσδόκητη, μιχαηλαγγελική απεικόνιση τού μικρού Ιησού αποτελεί αρκετή ένδειξη, καθώς κι ο τρόπος με τον οποίο περικλείνεται μέσα στην πυραμιδωτή κατασκευή τής Μαρίας. Η τελευταία φαίνεται εμπνευσμένη από τη «Charite» του Αντρέα ντέλ Σάρτο, έργο που εκτελέσθηκε για τον Φραγκίσκο Α' και που παρέμεινε στο Παρίσι, ήταν όμως πολύ γνωστό από αντίγραφα. Ξαναβρίσκομε τις ίδιες αναφορές στη σχέση των προσώπων με το τοπίο, καθώς και στην περιγραφή τού τοπίου. Πρέπει, τέλος, να προσθέσωμε τις φανερές αναμνήσεις από τη βενετική ζωγραφική που ο καλλιτέχνης την είχε γνωρίσει είτε άμεσα, είτε μέσω τού Ντύρερ. Η περίτεχνη κομψότητα τής συνθέσεως και τής περιγραφής, οι υπολογισμένες με ακρίβεια αναλογίες δημιούργησαν ένα από τα αριστουργήματα τού «ολλανδικού μανιερισμού».
Εθνική Πινακοθήκη Τεχνών
Ουάσιγκτον
Εθνική Πινακοθήκη Τεχνών
Ουάσιγκτον
from ανεμουριον https://ift.tt/2PDjzOu
via IFTTT