«Ο τελικός κερδισμένος από την ολοκλήρωση του Ε65 θα είναι το Δημόσιο». Αυτό υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Νέας Οδού και της Κεντρικής Οδού Στέλιος Πενθερουδάκης. Οπως υποστηρίζει, το όφελος θα είναι τόσο άμεσο, από την αναπτυξιακή επίδραση του αυτοκινητοδρόμου, αλλά και έμμεσο, αφού θα οδηγήσει στη μείωση της επιδότησης κυκλοφορίας από το Δημόσιο για το κεντρικό κομμάτι του ίδιου άξονα. Το μόνο ανοικτό ζήτημα πριν από την έναρξη των έργων είναι οι απαλλοτριώσεις, καθώς εκκρεμεί ακόμα το 25%, ωστόσο η κοινοπραξία εκτιμά ότι δεν θα επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος.
Την προηγούμενη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε τελικά το πράσινο φως για την κατασκευή του τμήματος Λαμίας - Ξυνιάδας του Ε65, μήκους 32 χιλιομέτρων. «Το έργο είναι ώριμο και το υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι η σύμβαση παραχώρησης θα αναθεωρηθεί πριν από το τέλος του έτους. Εμείς είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε», εκτιμά ο κ. Πενθερουδάκης. Η μόνη εκκρεμότητα είναι η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων. «Σήμερα έχουμε το 85% της γης. Το υπόλοιπο βρίσκεται στα σημεία στα οποία προ ετών είχε εγκριθεί αλλαγή χάραξης, στον κόμβο της Λαμίας και στην πρώτη σήραγγα του έργου. Πιστεύω όμως ότι δεν θα υπάρξουν τα προβλήματα του παρελθόντος, η διαδικασία μπορεί πλέον να ολοκληρωθεί πολύ πιο γρήγορα».
Η Κεντρική Οδός θα χρησιμοποιήσει ένα υφιστάμενο εργοτάξιο στο Λιανοκλάδι ως βασικό και θα δημιουργήσει ένα νέο στην περιοχή της ημιτελούς σήραγγας Τ2 (μήκους 3 χλμ., η οποία έχει διανοιχθεί κατά 500 μέτρα από κάθε πλευρά). Η σήραγγα αυτή θεωρείται και το πιο δύσκολο τεχνικά κομμάτι του νέου τμήματος, καθώς βρίσκεται σε περιοχή με ασταθή εδάφη. «Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, τα πρώτα 12,5 χλμ. του έργου που είναι ολοκληρωμένα κατά 50% (μέχρι τον κόμβο Καρπενησίου) θα ολοκληρωθούν σε ένα έτος και θα μπορούν να δοθούν στην κυκλοφορία. Το υπόλοιπο θα ολοκληρωθεί σε τρία έτη». Το νέο τμήμα περιλαμβάνει έναν αμφίπλευρο ΣΕΑ στο Λιανοκλάδι και μετωπικά διόδια στο 18ο χλμ.
Το κύριο ζητούμενο βέβαια στο τμήμα Λαμίας - Ξυνιάδας δεν ήταν το κατασκευαστικό. Το τμήμα «κόπηκε» με τη συμφωνία επανεκκίνησης των έργων το 2013 (όπως και το βόρειο κομμάτι, από Τρίκαλα έως Εγνατία) και χαρακτηρίστηκε «αναβαλλόμενο».
Η κατασκευή του θα κοστίσει 306 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καταβληθούν από το Δημόσιο και την Ε.Ε., κάτι που αλλάζει τη σχέση του τμήματος με την παραχώρηση του υπολοίπου. «Δεν συμφωνώ όμως ότι κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο», λέει ο κ. Πενθερουδάκης. «Είναι ημιτελές, έχουν εκτελεστεί εργασίες ύψους 120 εκατ. ευρώ πριν από το 2013, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων χρηματοδοτήθηκε από την Κεντρική Οδό μέσω δανεισμού».
Το νέο τμήμα θα αποκτήσει ένα δικό του «πορτοφόλι». «Η Κεντρική Οδός θα εισπράττει τα διόδια, θα αφαιρεί τα λειτουργικά της έξοδα και θα αποδίδει το υπόλοιπο στο Δημόσιο. Αν τα έσοδα δεν επαρκούν για τη λειτουργία, τότε η διαφορά θα καλύπτεται από την Κεντρική Οδό. Το Δημόσιο θα ωφεληθεί διπλά, καθώς η αύξηση της κυκλοφορίας στο κεντρικό τμήμα θα μειώσει την ανάγκη επιδότησής του (περίπου 30-40 εκατ. ευρώ/έτος), η οποία σήμερα εισπράττεται απευθείας από τα έσοδα που θα απέδιδε η Νέα Οδός στο Δημόσιο».
Το τμήμα Ξυνιάδας - Τρικάλων έχει σήμερα κυκλοφορία περίπου 2.500 οχημάτων/ημέρα, που εκτιμάται ότι θα φθάσει τις 6.500-7.000 με την ολοκλήρωση του τμήματος Λαμίας - Ξυνιάδας. Η κυκλοφορία στο πέταλο του Μαλιακού, που επίσης «ανήκει» στην ίδια παραχώρηση, είναι 10.000 οχήματα/ημέρα. Τα έσοδα της Κεντρικής Οδού από τα διόδια είναι 16-18 εκατ. ετησίως. «Επόμενος στόχος μας είναι το βόρειο τμήμα του Ε65. Με την πρόταση που κάναμε στο Δημόσιο για αλλαγή χάραξης, μειώσαμε το κόστος από 550 εκατ. στα 420 εκατ., με μεγάλο μέρος του αυτοκινητοδρόμου να περνά από δημόσιες εκτάσεις (άρα να υπάρχει μικρότερη ανάγκη για απαλλοτριώσεις). Υπάρχει πρόταση να χρηματοδοτήσει το μισό κόστος η ΕΤΕπ και το υπόλοιπο το Δημόσιο. Εχουμε επίσης προτείνει να αναλάβουμε εμείς το υπόλοιπο μισό, με επέκταση της σύμβασης παραχώρησης».
www.kathimerini.gr
ΘΕΜΑ:
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ